Stránky

streda 19. novembra 2014

Balíček zo zahraničia a colné poplatky

Tak prvý krát som platila "colné poplatky" za balíček - bábiku z USA. A nebolo to teda málo.
Takže pár rád pre tých, ktorých to zatiaľ obchádza.

Keď kupujete cez eBay z krajín mimo EU, určite preferujte zásielku spôsobom "USPS First Class Mail Intl". Väčšinou mi balíčky prichádzajú takouto poštou - nevýhody sú, že sa balíček po opustení USA nedá sledovať podľa track No. K nám na Slovensko prichádza ako list. Čo sa týka doby doručenia, je to asi 8-12 dní od odoslania, takže v tejto dobe treba vyzerať poštára, alebo žltý lístok v schránke.
Ak nemáte šťastie ani na jedno, ani na druhé, treba zájsť na poštu a popreháňať poštové úradníčky, aby prezreli balíčky. Ak sa balíček neobjaví, tak je možné, že sa stratil, poprípade sa vrátil odosielateľovi. Ako postupovať v prípade keď sa vrátil odosielateľovi je každému jasné. Ak sa balíček stratil a ani po prezretí všetkých balíčkov na pošte tam určite nie je, vám bohužiaľ neviem poradiť.
Určte je dobré sa vyhýbať spôsobu "USPS Priority Mail International" alebo "Express..." Na pošte vraj kontrolujú hlavne zásielky tohto druhu - a tu sa môže stať, že podľa ceny budete ešte musieť zaplatiť colný dlh.
International Priority Shipping - to je tuším spôsob, keď je poštovné rozpísané v jednom riadku dve sumy, ktoré sa sčítavajú. Teraz využívajú predajcovia kuriérske služby priamo poskytnuté eBay - om.
Tam by mali byť zarátané už všetky poplatky a na SR by ste nemali platiť už nič navyše.

Z colného úradu vám ešte môže prísť informácia, že nemajú k zásielke požadované doklady - väčšinou faktúru, takže je potrebné predložiť niečo, kde je cena, poštovné, označenie tovaru a adresa, že ide o vás - výpis z Paypal.

Následne môžete platiť DPH a clo.
DPH sa vymeriava z u zásielok nad 22 € a tvorí 20% z jej celkovej hodnoty (celková hodnota zásielky = hodnota tovaru + poštovné + poistenie prepravy).
Clo sa vymeriava u zásielok nad 150 € a tvorí 3-11% z jej celkovej hodnoty (presná výška cla závisí od typu tovaru).

DPH systém chápem, proste dopláca na ňu konečný spotrebiteľ. Ale pár veciam nerozumiem. Prečo sa zdaňuje poštovné? A kde stihla moja zásielka cestou od predávajúceho ku mne získať "pridanú hodnotu" keď z nej musím platiť daň?

Dane sú ako nikdy nekončiace úžerníctvo, ktoré je ešte odobrené zákonom.

Snáď vám článok bude nápomocný ;)

14 komentárov:

  1. Tohle já relativně dobře znám :-P Pokud jde o to poštovné, celní hodnota se počítá z ceny zboží + doprava po třetích zemích, u pošty je to celé poštovné. Tudíž clo a DPH se počítá z celé částky. Co se týče DPH, veškeré zboží, které vstupuje do EU podléhá DPH. Pokud už Je zboží v EU a cestuje v rámci členských států, DPH už se znovu nevyměřuje. Jinak nevím, jak jsi přišla na sazbu cla, to myslíš jen u panenek? Tam je tuším 4,5%, jinak to rozpětí je o něco větší ;-)
    Priority má tu výhodu, že je zásilka pojištěná, ale je to samozřejmě dražší a jelikož se tam musí uvádět částka, na kterou je balíček pojištěn, je větší pravděpodobnost, že ho vychmátnou. Škoda, že u ČR a SR nejsou v tom systému, že First Class je sledovaná od dveří ke dveřím, jako to má třeba Francie. Já taky preferuju First Class, zatím se mi nic neztratilo, ale musím to zaklepat ;-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Sadzbu cla pre jednotlivý tovar nemám naštudovanú, takže neviem koľko to je na SR pre bábiky. Tiež vždy radšej uprednostním First Class, tá cena je oveľa prijatelnejšia ako priority. Leni, klopem aj ja :-D

      Odstrániť
  2. Připadá mi to příliš složité,než abych se do toho pouštěla sama:-)?!

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ja som toto všetko zažila len raz, pri kúpe našej Poppy s Chipom. Tiež išli First Class. Do dvoch týždňov dorazili na Slovensko, Našťastie clo sme za nich neplatili. Poslala som tiež "faktúru" z Paypal a po týždni mi konečne prišli už domov. Tvoje rady a skúsenosti sa mi určite budú v budúcnosti hodiť. Díky, že si dala túto námahu celý priebeh popísať.:-)
    A veľmi som zvedavá na tú bábiku, ktorá bola "vyvolená" pre clo:-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Teraz mi zdanili aj First Class balíčky, nejako si na mňa zasadli :)

      Odstrániť
  4. Daň z pridanej hodnoty v tomto prípade vôbec nechápem. Ako ekonomický laik viem len to, že keď niekto zoberie napr. kus dreva, urobí z neho varechu a predá ju - štát si vezme okrem dani z jeho príjmu aj daň z toho, že zhodnotil kus haluze svojou prácou na užitočnú varechu. Zdieranie ale čo už. V tomto prípade ale predajca len postúpil bábiku niekomu ďalšiemu, ak ju predal drahšie než kúpil (akože jej pridal na hodnote) tak z toho príjmu predsa zaplatí daň svojmu štátu, pretože to predajca pridal hodnotu, ale toto navýšenie predsa už dal do ceny bábiky, ktorú si mu ty zaplatila. Nejde o duplované (alebo triplované) zdanenie? U nás predsa tiež DPH odvádza predajca a má ho započítané v cene tovaru. Kupujúci neplatí ešte ďalšiu DPH okrem tej ktorú už zaplatil predávajúcemu. Ale podľa všetkého, keďže sa veselo zdaňuje, v tomto mojom "rozbore" je určite niekde "chyba" a ja sa mýlim. Jana.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno, ale zaplatí to až konečný spotrebiteľ, čo si tú varechu kúpi. Hlavne je škoda, že všetky tie bábiky sú z USA. Škoda, že pre Európu nie je taký trh ako v USA.

      Odstrániť
  5. Já svůj paypal nemám a když nakupuji z ciziny, tak přes druhou osobu. :-)
    Ale tvůj článek je velmi zajímavý a děkuji ti za něj. :-)
    Šárka

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Rada Šárka, bola som na preclievací úrad fakt nahnevaná, tak som sa ventilovala aspoň cez blog :-D

      Odstrániť
  6. Se lee complicado, nunca he comprado en el extranjero.
    Gracias por la informacion.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Koupila jsem už docela dost zásilek, které putovaly z různých koutů světa. Přesně jak píše Lenča, když putuje pojištěný balíček a je tam uvedena cena, tak se nedá svítit a balíček putuje na "proclení". Osobně jsem vždy nadšena, když objevím panenku za dolary v rámci EU, ačkoli díky debilní ČNB za chvíli bude ten dolar stejný jako euro:-( Je to vopruz, protože panenky jsou už tak docela drahé a ještě pak za ně musíme platit vysoké poštovné, DPH a clo, amíci jsou na tom daleko lépe! Škoda, že IT nemá filiálku v Evropě.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Presne Blani, filiálku v Európe by som uvítala aj ja ;-)

      Odstrániť